בסל הקניות 0 מוצרים

סה”כ: 0.00 ₪

המשך הזמנה
מינימום הזמנה 250 ₪

פירות יבשים או פירות טריים ט"ו בשבט בריא



ילדי הגן שותלים שתילים, בבתי הספר נוטעים עצים, ובמסיבות החג אוכלים הרבה פירות יבשים וטריים. ט"ו בשבט אינו חג שנזכר בתורה, אבל הוא נקבע בתלמוד לציון תחילת השנה החקלאית וההתחברות אל הטבע ואל האדמה, והחל מהמאה ה-16 נחגג באכילה מפירות ארץ ישראל. כיום, בנוסף לשימור המסורת, מציינים בחגיגות ט"ו בשבט את חשיבות השמירה על איכות הסביבה.


מהיכן התחיל מנהג אכילת פירות יבשים?

ט"ו בשבט נחשב חג שבעת המינים, ומרבים לאכול בו בעיקר פירות יבשים כמו תאנים, תמרים, צימוקים וחרובים, וכן מיני אגוזים ושקדים. מקור המסורת של אכילת פירות יבשים דווקא הוא בכך שבעבר הרחוק, בהיעדר אמצעי קירור, הייתה זו הדרך היחידה שבה יהודי הגולה יכלו לאכול מפירות ארץ ישראל. המנהג עבר מדור לדור, וכך גם אנו בישראל אוכלים בט"ו בשבט פירות יבשים. זה חגיגי ומשמח, אבל אנחנו נמשיך להמליץ על אכילת פירות טריים דווקא, ולא רק בחגים, אלא בכל ימות השנה.


כמה עובדות על יתרונם  של פירות טריים
 
1. עושר תזונתי -
פירות הם מזון בעל צפיפות תזונתית גבוהה, מקור לסיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים, נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים. פיטוכימיקלים הם הרכיבים המעניקים את הצבע האופייני לפרי. לדוגמה: קָרוֹטֶנוֹאידים מעניקים את הצבע הכתום למשמש, למנגו ולאפרסמון. ליקופן מעניק את הצבע האדום לאבטיח ולאשכולית אדומה. לכל צבע פיגמנט אופייני לו עם תכונות ייחודיות. מחקרים מוכיחים כי הפיטוכימיקלים, על צבעיהם השונים, ביחד עם רכיבים חיוניים נוספים בפירות ובירקות, שומרים על בריאות הגוף ומסייעים להגנה מפני תהליכי הזדקנות ומחלות. פירות מספקים ויטמינים בכמויות גדולות. לדוגמה: חמישה תותי שדה טריים מספקים את הקצובה היומית המומלצת לילדים. בננה אחת מספקת 67% מהקצובה היומית המומלצת של ויטמין B6 לילדים בגיל 8-4.
 
2. בריאות - הגברת צריכת של פירות וגם ירקות בקרב האוכלוסייה בכלל ובקרב ילדים בפרט עשויה למנוע מחלות כרוניות של האוכלוסייה הבוגרת. בסקירה רחבת היקף שהתפרסמה ב-European Journal of Nutrition נמצאה עדות משכנעת לקשר ישיר בין צריכה של ירקות ופירות להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם, מחלות לב כליליות ושבץ מוחי, וכן עדות סבירה המצביעה על קשר הפוך בין צריכת ירקות ופירות לסיכון לסרטן, לעלייה במשקל ולהתפתחות סוכרת מסוג 2.

3. חיזוק החקלאות הישראלית - פירות טריים מגודלים ברובם ע"י חקלאים ישראלים, בעוד שמרבית הפירות היבשים שאנו מוצאים ברשתות השיווק מקורם בחו"ל: מטורקיה או מתאילנד. להזכירכם: ט"ו בשבט הוא חג החקלאות הישראלית. ברכישת של פירות מחו"ל אנו מפספסים את המטרה – אכילה מפירות הארץ.
 
4. תוספים לא רצויים - פירות יבשים עם צבעים זוהרים ובוהקים מכילים הרבה פעמים חומרים משמרים וצבעי מאכל מלאכותיים מזיקים:,E-103 ,E-102  E-129,  .E -220חומרים אלו עשויים לגרום לתופעות לוואי של אלרגיות, כאבי ראש ואפילו הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. יתרה מזאת, לעתים מוסיפים לפירות היבשים זיגוג של סוכר להגברת המתיקות ולייצוב הצבע.


מה אנו ממליצים?

1.
להרבות בצריכה של פירות טריים, להגיש אותם בצורה יפה ומגרה ולעשות כבוד לחקלאים המקומיים.
 
2. כשאתם קונים פירות מיובשים, העדיפו פירות אורגניים שאינם מכילים את כל התוספים הלא רצויים.  
                          

3. שימו לב היטב לרשימת הרכיבים, ואל תרכשו מוצרים עם רכיבים שאינכם מכירים.


 חג ט"ו בשבט ישראלי ושמח!