בסל הקניות 0 מוצרים

סה”כ: 0.00 ₪

המשך הזמנה
מינימום הזמנה 250 ₪

תשעה ימים ללא בשר- מה עושים?



הימים מראש חודש אב עד לשעות הצהריים של י' באב נקראים "תשעת הימים". ימים אלו הם ימי אבלות על חורבן בית המקדש הראשון והשני. בתקופה זו נהוג: לא לאכול בשר, לא לשתות יין, לא ללבוש בגדים חדשים, לא לקנות בגדים חדשים, לא לכבס בגדים, לא לרחוץ לשם הנאה, לא לשפץ את הבית, ועוד. למעשה "משנכנס אב ממעטין בשמחה" (מסכת תענית, דף כו').

בשנים האחרונות יש טרנד גובר של צמחונות וטבעונות. רבים בוחרים להימנע מאכילת בשר לא רק במשך תשעה ימים בשנה, אלא 365 ימים בשנה.

אז הנה לכם 5 סיבות טובות מדוע כדאי להפחית בצריכת מאכלי בשר כל השנה:

• מניעת סבלם של בעלי החיים!
• דאגה לסביבה – לגידול בשר למאכל יש מחיר סביבתי גבוה מאוד. לצורך גידול בעלי חיים יש צורך בכמויות מים רבות לגידול המזון לבעלי החיים ולאספקת מי שתייה עבורם. בנוסף, הפרשות בעלי החיים גורמות לזיהום מאגרי מי התהום, וכן פוגעים בשכבת האוזון. בירוא יערות עד לצרכי מרעה וחקלאות, והגברת המרעה מאיצה תהליכי מדבור – גורמים התורמים להתחממות גלובלית.
• בשר יקר יותר מאוכל צמחוני.
• הבשר קשה יותר לעיכול – לעומת דג או מנה צמחונית. הבשר מכיל כמות מרובה של חלבון, שומן מהחי, כמות גדולה של שומן בכלל ושומן רווי וכולסטרול בפרט. רבים מרגישם מיד אחרי אכילת בשר רצון לנמנם – והסיבה לכך שהגוף זקוק למנוחה על מנת לעכל את הבשר.
• מחקרים רבים מצבעים על כך שהתפריט צמחוני, טבעוני ותפריט ים תיכוני מסייעים במניעת מחלות האופייניות לתפריט עשיר בחלבון מהחי. מחלות כגון: מחלות לב וכלי דם, שבץ, סוכרת מסוג 2, שומנים בדם, השמנה, סוגי סרטן רבים – שד, מעי, ערמונית ועוד. בין המחקרים המפורסמים – מחקר סין , מחקר שבע הארצות משנת 1968 – שעמד על יתרונותיו של התפריט הים תיכוני.

במה עשיר התפריט הים תיכוני?
התפריט הים תיכוני עשיר בדגנים (עדיף מלאים) , קטניות, ירקות, פירות, אגוזים, שקדים, ושימוש בעיקר בשמן זית.
מה ממעטים לצרוך בתפריט הים תיכוני?
מוצרים מהחי – כמעט שלא אוכלים בשר בקר, אוכלים מעט עוף, מעט דג, מעט ביצים.
אז 'תשעת הימים' ללא בשר בקר או עוף, הם הזדמנות לראות איך מרגישים עם תפריט שהוא למעשה בריא יותר.

מה כן אפשר לאכול בתשעת הימים:

• לקבלת חלבון מלא מהצומח, שלבו ארוחות המכילות דגנים + קטניות.
דגנים הם: אורז, קוסקוס, פסטה, בורגול, פתיתים, כוסמת, קינואה, דוחן, לחם, פיתה וכו'.
קטניות הן: עדשים ירוקים או כתומים, שעועית יבשה, חומוס, סויה, אפונה, תורמוס, מש, פול (למי שלא רגיש). מנות משולבות אפשריות הן, למשל: אורז עם עדשים, קוסקוס עם שעועית לבנה, בורגול ואפונה, פלאפל בפיתה, אטריות אורז ירקות מוקפצים וטופו, או כל שילוב אחר שאוהבים.
שימו לב, רצוי לשלב בארוחה צמחית פרי או ירק עשיר בויטמין C שמגביר את ספיגת הברזל בארוחה. הוסיפו למשל: סלט עם מיץ לימון, גמבה, או פרי הדר או קיווי לקינוח, או מילון בקיץ.

כמובן שניתן לאכול בימים אלו דג. דג נאפה מהר מאוד בתנור והוא תורם לנו חומצות שומן חיוניות ואומגה 3 במיוחד דגי מים קרים כמו הסלמון.
אז לסיכום, זכרו שהצמחונים והטבעונים אינם מרגישים שהם סובלים, להיפך הם מרגישים שהם מונעים סבל וייסורים של בעלי החיים שנולדו במטרה אחת והיא להגיע אל שולחננו ופינו. ואכן, עם כל השפע ומגוון האפשרויות שקראתם כאן, תשעת הימים הללו, מעבר להיותם ימי אבלות, הם יכולים לספק לכם הזדמנות לבחון איך מרגישים בלי בשר, ואולי לאמץ המלצות בריאותיות אלו בהמשך השנה. להפחית בצריכת בשר, להוסיף דגים לתפריט, ולפחות יום אחד צמחוני.

 

ורד מרום, RDדיאטנית קלינית מוסמכת,
M.Sc. במדעי התזונה