בסל הקניות 0 מוצרים

סה”כ: 0.00 ₪

המשך הזמנה
מינימום הזמנה 250 ₪

פורים



מנהג של משלוח מנות – שלל ממתקים, חטיפים
 כמה סוכר ילד אוכל ביום?

חג פורים חג פורים – חג גדול לילדים

כמו בכל חג יש קשר בין החג ומאכלים ייחודיים אופייניים לו. בפורים, אחרי יום של צום ותענית אסתר אנחנו מצווים לשמוח ולערוך משתה כנאמר במגילה, ימי פורים "ימי משתה ושמחה". בנוסף, עלינו לקיים את המצווה של משלוח מנות, כלומר עלינו להכין ולשלוח זה לזה משלוחי מנות המכילות מיני מטעמים, חטיפים, ממתקים ומגדנות וכמובן גם אזני המן. כפי שכתוב במגילת אסתר, "משלוח מנות איש לרעהו".(אסתר ט' כ"ב)

אולם בימינו מדובר בחגיגת ממתקים וחטיפים מכל הסוגים ומכל הצבעים כאילו שחסר לילדים בימינו סוכר, שמן ו/ או מלח.

אם נחשוב על יום טיפוסי בחיי ילד בישראל אפשר לראות שהוא צורך לא מעט סוכר ביום, ממאכלים שהוא או הוריו אינם מתייחסים אליהם כאל ממתקים אבל הם ממתקים לכל דבר. ילדים רבים בארץ שותים שוקו בבקר כשהם מתעוררים, לפני שהם יוצאים מהבית ואחרים מביאים שקית שוקו לגן או לבית הספר – כוס שוקו מכילה 4 כפיות סוכר.

לא מעט ילדים בנוסף לכריך עם גבינה, חומוס, ביצה או נקניק, נוהגים להביא פרוסה עם ממרח שוקולד, מעדן, עוגייה, חטיף מתוק או אפילו חטיף בריאותי שברוב המקרים מכילים 2-4 כפיות סוכר, שלא לדבר על אותם ילדים שמביאים דגני בוקר עתירי סוכר שמכילים לפחות 4 כפיות סוכר במנה.
בהמשך היום בארוחת צהריים ילדים רבים שותים כוס מיץ – לרב פטל, תוסס, תפוזים או נס- טי שוב הם צורכים 4 כפיות סוכר. כמובן, בהנחה שהם שותים רק כוס אחת. ואז מגיעות שעות אחר הצהריים וזה הזמן המוצהר למשהו מתוק – ורבים אוהבים להגדיר אחד ביום כך שגם כאן הילדים שוב צורכים 2-4 כפיות סוכר, ולפעמים גם חטיף מלוח עתיר שומן ומלח.
בשעות הרבות עד ארוחת הערב יתכן והילד יאכל עוד סוכריה, עוגייה, או ארטיק בקיץ – שוב צריכה של 2-4 כפיות סוכר. ואז ממש לפני השינה – מתחשק לילד המתוק שלנו עוד משהו קטן – מעדן ושוב הוא צורך 2-4 כפיות סוכר.

אם נסכם את כמות הסוכר שהילד צרך ביום רגיל, שבו אכל רק!!! ממתק אחד (כיוון שלכל השאר אנחנו לא רגילים להתייחס כאל ממתקים כי חלקם מכילים גם חלבון או סידן כלומר יש בהם גם יתרונות בריאותיים – אם רק היינו מתייחסים אליהם כאל הממתק היומי…). כך שילד שלא נחשב כזללן של ממתקים יכול בקלות לצרוך 20 – 28 כפיות סוכר ביום רגיל (רק עם כוס מיץ אחת ביום…)

סה"כ 400 עד 560 קלוריות ריקות ליום, אם אנחנו מדברים על ילד קטן זה יכול להוות 20 -25% מסך הקלוריות היומיות שהוא אמור לצרוך. קלוריות שמקורן בסוכר לבן נחשבות קלוריות ריקות כיוון שהן קלוריות שאינן מכילות יתרון בריאותי כלשהו, ואף גורמות לנזק בריאותי.

קלוריות שמקורן מסוכר לבן אינן מכילות חלבון – בונה שריר, או משומן שעשוי להכיל חומצות שומן חיוניות, או מפחמימות מורכבות שנותנות תחושת שובע לאורך זמן רב יחסית ורוגע למי שאוכל אותן. קלוריות אלו אינן משמשות לבניה של הגוף והן גורמות לתנודות קיצוניות במאזן הסוכר בדם. על ילדים מסוימים זה עשוי לפגוע במידת הריכוז, על מצב הרוח, עצבנות, חוסר שקט הנובע מהרגשת רעב לעיתים קרובות, מחסור בחומרי הזנה חיוניים לגדילה והתפתחות, עששת וטיפולי שיניים חמורים כבר בגיל הרך, ואין ספק שמגפת העולם המערבי – השמנת ילדים היא זו שמטרידה רבים מתחום הבריאות.
גם אם בטווח הקצר לא ניכרת השמנה יתכן שתופיע בגילאים מבוגרים יותר – בטווח הארוך בשל ההרגל לרמת מתיקות כל כך גבוהה. אז, תחשבו מזה אומר לאותם ילדים לקבל משלוחי מנות עמוסי ממתקים, זה פשוט להעמיס עוד ועוד ממתקים וסוכר מיותר במקום להשאיר מקום לארוחות מזינות.

אם אתם הורים לילדים קטנים, סבא וסבתא הביאו להם משהו קטן ובריא ככל שאפשר – כך תמלאו את מצוות החג ותוסיפו להם בריאות. רעיון מקורי הוא לרכוש בלנדר ולהביא סלסלת פירות טריים – תותים, בננות, תפוזים ומעט פירות יבשים, ולהכין משקה פירות בבלנדר. משקה פרות טבעי בבלנדר – הוא גם מתוק, גם בריא כי משתמשים בכל הפרי, הוא מכיל שפע של יתרונות בריאותיים: ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ופיגמנטים – צבעים טבעיים. בנוסף, לכל היתרונות הבריאותיים שיש למשקה פירות, בדרך זו תחסכו לילדים, שאני בטוחה שאתם כל כך אוהבים, סוכר רב ומיותר.

 

חג שמח,

ורד מרום, דיאטנית קלינית מוסמכת.