בסל הקניות 0 מוצרים

סה”כ: 0.00 ₪

המשך הזמנה
מינימום הזמנה 250 ₪

מה כתוב על האריזה?



על כל אריזה של מזון מופיע מידע לצרכן, אולם לא תמיד אנחנו מצליחים להבין את משמעות הכתוב. בכדי להבין מה כתוב על האריזה, הכנתי לך מדריך קצרצר ב-3 שלבים, שעושה סדר במידע הרב שנמצא על האריזה. על האריזה מופיע מידע על תאריך הייצור ותאריך התפוגה של המוצר, מידע על ערכים תזונתיים של המוצר ל-100 גרם, רשימת רכיבים, אלרגנים ומידע פרסומי שלעיתים קצת מבלבל. אבל אם תעכבו אחרי שלושת השלבים הללו אני בטוחה שתצליחו להבין טוב יותר מה כתוב על האריזה.

שלב ראשון: מאין מגיעות הקלוריות

הערכים התזונתיים כוללים את האנרגיה או במילה המוכרת לנו קלוריות ומבחינה מדעית הערך הוא קילו – קלוריות (קק"ל). לצורך הנוחיות אכנה אותן קלוריות בכתבה זו.

הקלוריות מצביעות על התרומה האנרגתית שנקבל מאכילת מאכל מסוים. לרב, מתייחסים לקלוריות בהיבט של השמנה ודיאטה – על עוגת קצפת נאמר שהיא עתירת קלוריות, לעומת זאת, ידוע שירקות הם דלי קלוריות.

אבל ממה מורכבות הקלוריות? ומה הן משקפות? אלו רכיבי מזון תורמים לנו אנרגיה? סך הקלוריות מתבסס על חישוב של תכולת החלבון, הפחמימה והשומן במוצר שהם רכיבי תזונה חיוניים לקיום שלנו, והם למעשה אלו שתורמים לנו קלוריות.

כל גרם אחד מהרכיבים הללו מכיל אנרגיה שנמדדת בקילו קלוריות – גרם אחד של חלבון תורם 4 קלוריות (קק"ל) גרם אחד של פחמימה תורם 4 קלוריות (קק"ל) גרם אחד שומן תורם 9 קלוריות (קק"ל) – למעשה כפול מערכם הקלורי של החלבון והפחמימה. (בנוסף, גרם אחד של אלכוהול תורם 7 קלוריות (קק"ל )- אך אינו חיוני לקיום שלנו). לדוגמא: תוספת של כף שמן לסלט תוסיף לו 90 קלוריות. החישוב: 10 גרם של שמן בכף כפול 9 קלוריות לכל גרם הם = 90 קלוריות).

אז מה בכל זאת זה אומר לי? מרבית המאכלים שאנו מכירים מכילים גם חלבון, גם פחמימה וגם שומן – בהרכב כמותי משתנה.

כשרואים את סך הקלוריות על האריזה, אפשר לעשות חישוב ולהבין מאין הגיעו סך הקלוריות למוצר. על המוצר מופיע משקל החלבון שנמצא ב-100 גרם מוצר, וכן, משקל הפחמימה והשומן ב100 גרם מוצר. כך שסך הקלוריות הרשומות לנו על המוצר נובעות מהחישוב הפשוט הזה: סך הקלוריות = (גרם חלבון ל-100 גרם* 4 קק"ל לכל גרם) + (גרם פחמימה* 4 קק"ל לכל גרם) + (גרם שומן ל-100 גרם *9 קק"ל ).

שלב שני: מהם הרכיבים?

האם המידע הזה חשוב לי? על כל מוצר יש רשימת רכיבים שמהם ייצרו את המוצר. רשימת הרכיבים מופיעה בסדר יורד, זאת אומרת הרכיב שממנו יש את הכמות הגדולה ביותר יופיע ראשון, ואילו הרכיב שכמותו היא הנמוכה ביותר במוצר יופיע אחרון.

למה חשוב לי לדעת שהרכיבים במוצר מופיעים בסדר יורד?

כי כך תוכלו לגלות שההצהרות על האריזה לא תמיד תואמות את מה שחשבתם, או במילים אחרות תבינו שלעיתים ההצהרות נועדו לקידום מכירות, ליצור תחושה שמדובר במוצר שאתה הלקוח מעוניין לקנות, אולם חשוב לבדוק שהמוצר תואם במאה אחוז את מה שתכננת לקנות.

לדוגמא: יש היום מגוון רב של לחמים, לעיתים כתוב על האריזה: מכיל חיטה מלאה התחושה המתקבלת היא שהלחם הוא לחם חיטה מלאה, אבל עכשיו שאתם יודעים שחשוב להסתכל גם ברשימת הרכיבים, תסתכלו ותראו אם קמח חיטה מלאה, הוא הקמח היחיד שמופיע ברשימת הרכיבים, כי אז אכן הלחם הוא מחיטה מלאה בלבד. כיום יש על המדפים, הרבה מאוד לחמים שלהם כותרת גדולה ומבטיחה שמדובר על לחם שיוצר מדגנים מלאים. אולם, אם נבדוק את רשימת הרכיבים שמהם ייצרו את הלחם נגלה במקרים רבים, שהכמות הגדולה ביותר היא של קמח לבן, ואילו קמח חיטה מלאה נמצא במקום מתקדם ברשימה. כך שאם החלטתם שאתם אוכלים רק קמח מלא שימו לב שאתם קונים ומשלמים עבור המוצר שאתם חושבים שאתם קונים.

אז מה היצרנים משקרים? לא! הם פשוט כותבים בצורה מבלבלת, הכיתוב בגדול מכיל 'קמח דגנים מלא', מטעה אותנו לחשוב שהוא מכיל רק קמח מלא, אבל אם אני בוחר להיות צרכן נבון אני בודק ורואה אם אכן מדובר בלחם דגנים מלאים בלבד או לחם שמכיל גם דגנים מלאים, וגם קמח לבן.

שלב שלישי: הערכים התזונתיים הם ל- 100 גרם – האם תמיד אני אוכל בדיוק 100 גרם?

אם רשום שהמוצר מכיל 100 קלוריות ל-100 גרם, זה אומר שאני באמת אוכל 100 קלוריות אם אכלתי את כל האריזה? לא! בדרך כלל דווקא לא!

אחד הדברים המבלבלים במידע שכתוב על גבי האריזה הוא העובדה שהערכים התזונתיים מופיעים ל- 100 גרם, ואילו רב האריזות מכילות כמות שונה מ-100 גרם מוצר – כמות גדולה יותר מ- 100 גרם או פחותה מ- 100 גרם, אז איך אפשר לדעת כמה קלוריות באמת אכלתי?

אמנם על האריזה מופיעים הערכים התזונתיים ל- 100 גרם, אך במקום אחר על האריזות מופיע כמה גרם מכיל המוצר – לרב לא בסמוך לערכים התזונתיים, ומכאן נובע הבלבול.

אם ניקח לדוגמא גביע קוטג' : גביע קוטג' שמכיל 250 גרם, הערך התזונתי ל- 100 גרם קוטג' הוא 100 קלוריות כלומר גביע קוטג' שלם מכיל 250 קלוריות (100קלוריות ל- 100 גרם*2.5 {כי גביע מכיל 250 גרם פי 2.5}). אז שימו לב לכמות המוצר שאוכלים, בכדי לחשב כמה קלוריות אכלתם.

דוגמא נוספת היא לחם שמכיל בערך 240 קלוריות ל- 100 גרם, ואילו פרוסה שוקלת רק 30 גרם, כך שתכולת הקלוריות שלה היא למעשה 80 קלוריות (240 קלוריות ל- 100 גרם ואילו משקלה של הפרוסה רק 30 גרם = שליש מ-100 גרם כלומר 240 לחלק ל- 3= 80 קלוריות לפרוסה).

אז לסיכום,

כעת ברור מה כתוב על האריזה, ברור שכדאי לקרוא היטב מה רשום על האריזה באותיות הגדולות וגם בקטנות. לקרוא את רשימת הרכיבים במוצר ולא להסתמך רק על מידע חלקי או מבלבל, שמטרתו 'למכור'.

כעת יש לך את הכלים לדעת שבאמת בחרתי את המוצר שאני רוצה. לחשב את הקלוריות, חלבון, שומן וכו' בהתאם לכמות שאכלתי כחלק היחסי מהאריזה ולא לטעות לחשוב שבהכרח אכלתי 100 גרם. כמובן שיש עוד מידע חשוב שמופיע על האריזות אליהם אתייחס בכתבות הבאות.

 

הרבה בריאות,

ורד מרום, דיאטנית קלינית מוסמכת.