בסל הקניות 0 מוצרים

סה”כ: 0.00 ₪

המשך הזמנה
מינימום הזמנה 250 ₪

ארוחת צהריים בצהרונים- המדריך המלא



מאת: הדס יריב, (M.Sc) טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה, מנהלת תחום בריאות בחברת "מבושלת"

עכשיו אפשר להסיר מליבנו דאגה אחת הקשורה לילדים שלנו בזמן שאנחנו עמוסים וטרודים בעבודה. בשבוע שעבר התקבל בכנסת חוק המפקח על ארוחות הצהריים המוגשות בצהרונים בגנים ובבתי הספר. החוק כולל הנחיות ברורות המפרטות מהי ארוחה מזינה ובריאה. אז מה חשוב לנו כהורים לדעת בנושא ואילו שאלות חשוב שנשאל כשאנחנו מגיעים לאסוף את הקטנים?

 

עיקרי ארוחת הצהריים

ירקות טריים ומבושלים – בכל ארוחה יש להגיש לילדים ירקות טריים וחתוכים בהתאם לעונות השנה: מלפפונים, גזר, עגבניות, פלפל אדום, קולורבי. מומלץ לגוון עם סלטים טריים דוגמת סלט סלק וסלט כרוב. מומלץ גם להגיש ירקות מבושלים – שעועית ירוקה וצהובה, תבשילי ירקות כתומים, אפונה.

למה? ירקות הם מקור מצוין לוויטמינים, מינרלים, ונוגדי חמצון החיוניים לגדילה ולהתפתחות תקינות של הילדים. ילדים שירכשו הרגלי אכילת ירקות בילדותם יהיו בריאים יותר בבגרותם.

אנו ממליצים: לא רק בארוחת הצהריים בגנים. שלבו ירקות טריים בכל ארוחה בבית ומחוצה לו, בארוחה משפחתית או עם חברים. חתכו ירקות במגוון צורות והגישו בכל עת שמתאפשר.

מנות חלבון – מנות החלבון יגיעו ממגוון מקורות – מן החי: בקר, הודו, עוף וגם דגים. ומן הצומח: קטניות כמו סויה, שעועית לבנה, עדשים. מחויבת הקפדה יתרה על בשר שאינו מעובד, ללא תוספים של פוספטים ועמילנים למטרות טכנולוגיות. פשוט נתחים שלמים וטריים. קציצות, נתחי חזה, שוקיים – הכול בבישול עצמי. ניתן לקבל חלבון איכותי גם מהצומח במנות כגון תבשילי חומוס ועדשים, קציצות עדשים, שווארמה צמחונית.

למה? החלבונים חיוניים לבניית רקמת שריר ורקמות אחרות המתפתחות באופן מואץ אצל ילדים, לכן חשוב להקפיד על חלבון איכותי.

אנו ממליצים: גם בבית בארוחות ערב או בסופי שבוע שלבו קטניות כגון גרגירי חומוס ופולי סויה וכן מנות דגים – תתפלאו לגלות עד כמה הילדים אוהבים את זה.

דגנים מלאים – פסטה, קוסקוס, פתיתים ובורגול שמקורם בחיטה, אורז ולחמים. דגנים מלאים מכילים את כל רכיבי הגרעין של הדגן, כולל קליפת הגרעין והנבט.

למה? אבץ, ברזל, מגנזיום וסיבים תזונתיים הם חלק מהרכיבים התזונתיים המצויים בקליפת הגרעין. רכיבים אלו חיוניים לגדילה ולהתפתחות ובמיוחד בגילים הצעירים.

אנו ממליצים: שלבו לחמים ולחמניות מדגנים מלאים בכריכים לבית הספר וגם בבית, בארוחת הערב. כך תחנכו את הילדים ליצירת הרגלים בריאים.

שותים רק מים – מיותר לציין שחל אסור להכניס לארוחות הצהרונים משקאות ממותקים ו/או מוגזים. אלו עתירי סוכר וקלוריות ריקות הגורמות להשמנה ולפגיעה בשיניים. חשוב להרגיל את הילדים מינקות לשתות רק מים.

למה? המים הם המרכיב העיקרי של גופנו. גוף ילדינו מכיל כ-75% מים, המוח מכיל כ-85% מים. המים מווסתים את טמפרטורת הגוף, מסיעים בעיכול, מובילים חומרי מזון וחמצן לכל אברי גופנו, משמנים מפרקים, מגינים על איברים, מסלקים פסולת ומשתתפים בתהליכי גדילה.

אנו ממליצים: הוציאו גם מהבית את המשקאות הממותקים והמוגזים ועִברו לשתיית מים. כדי לגוון אפשר להוסיף למים עשבי תיבול כמו לימונית ונענע, פלחי לימון ואף פלחי מלפפון.

 

תיבול – בהנחיות הוגדרו כמויות ברורות ומופחתות של מלח, וחל איסור על שימוש בסוכר ודומיו, באבקות מרק וברטבים עתירי שומן. במקומם מעודדים להשתמש בעשבי תיבול ובתבלינים טבעיים.

למה? נתרן וסוכר בכמויות מופרזות גורמים להשמנה ולתחלואה. אם חושפים ילדים מגיל צעיר לטעמים מעודנים, הם ירכשו הרגלים בריאים שיישארו איתם גם כבוגרים.

אנו ממליצים: עברו גם בבישול בבית לשימוש בתבלינים כמו סלרי, פטרוזיליה, פלפל שחור ולבן ועגבניות. בכל אלו רכיבי טעם נהדרים המחליפים את המלח ואת אבקות המרק. קינמון ווניל מחליפים בהצלחה את הסוכר.

 

שקיפות - מה מכילה כל מנה ומה הרכבה התזונתי?

כהורים יש לנו הזכות לדעת במדויק את הרכב הארוחה. מה מכילה כל מנה, מי הכין את הקציצה ומה בתוכה, איך הכינו את המנה ומהי שיטת הבישול שלה – אידוי, צלייה או אפייה. חל איסור על טיגון המנות השונות. אל תהססו לבקש את מפרט המנה לרבות ההרכב התזונתי שלה. מידע זה צריך להיות נגיש ושקוף לפניכם.

 

גיוון תזונתי

ילדים אוהבים את המוכר והידוע. הם יכולים לאכול מדי יום את אותה מנה ולא יימאס להם. התפקיד שלנו כהורים הוא לחשוף אותם למגוון ולא לבחור ללכת בדרך הקלה. כי אם רוצים להקנות הרגלים לאורח חיים בריא, צריך להיפתח. ההנחיות החדשות שמות דגש נרחב על נושא הגיוון התזונתי – חשיפה של הילדים למנות שונות מדי יום.

למה? ככל שנחשוף את הילדים למגוון רחב יותר של מנות בילדותם, כך הם יסגלו הרגלי תזונה טובים יותר בבגרותם. המגוון מאפשר את אספקת הרכיבים התזונתיים הנחוצים לגדילה ולהתפתחות של מערכות הגוף השונות.  

אנו ממליצים: לתהליך זה נחוצה התגייסות של ההורים. שילוב מנות חדשות לילדים כרוך בתהליך של ימים אחדים. בשלב החשיפה – בגן או בבית – חשוב להניח את המנה החדשה על השולחן, להסביר מה היא מכילה ועד כמה היא טעימה. עודדו את הילדים להתנסות במנות חדשות, הסבירו להם את חשיבות הגיוון התזונתי לגדילה מאחר שהמזון הוא "הדלק" של הגוף. עם זאת אסור להכריח וללחוץ אלא רק לאפשר. ואין צורך להילחץ אם ילדכם לא אכל מנה חדשה – אם תמשיכו בניסיונות, רב הסיכוי שבהמשך הוא יטעם ואף יאהב.

 

הדמות החינוכית המודל

השגרירות האמיתיות של התהליך הזה הן הסייעות והמובילות של הילדים – הצוות החינוכי המקבל את הילדים בצהרון. לכן תנו להן את התמיכה הראויה לתהליך השינוי התזונתי. זכרו שמוטלת עליהן אחריות גדולה ושמדובר בתהליך ארוך ולא פשוט. חזקו אותן ועודדו אותן לתת דוגמה אישית, לשבת עם הילדים בזמן הארוחה ולהסביר להם על חשיבותה.

 

וכל זה למה?

חשיבות ארוחת הצהריים לגדילה ולהתפתחות תקינות

ארוחת הצהריים היא הארוחה החמה העיקרית ביום, לכן חשוב שתהיה מזינה ותענה על צורכי הגדילה של הילדים. תזונה הולמת בילדוּת, הכוללת את כל רכיבי המזון הדרושים – חלבונים מן החי והצומח, דגנים מלאים, שומנים בריאים, פירות וירקות – מאפשרת גדילה והתפתחות תקינות ומסייעת לשמור על בריאות הילדים בהווה וגם בחייהם הבוגרים בעתיד. מאידך, תזונה דלה ברכיבים חיוניים ומחסור תזונתי עלולים להביא לידי סיכון בריאותי של ממש, לפגיעה בהתפתחות ובגדילה לרבות הגברת תחלואה; להשמנה, לסיכון מוגבר ליתר לחץ דם, מחלות לב, בעיות אורתופדיות, בעיות פסיכולוגיות ורגשיות והתפתחות סוכרת מסוג 2. לצערנו ילדים חולים כיום במחלות שפעם היו נחלתם של אנשים מבוגרים בלבד כתוצאה מתזונה לא נכונה ומהשמנת יתר. שינוי המגמה אפשרי והוא בידינו.

 

 

שתהיה לכולנו שנת לימודים טעימה ובריאה!